dimarts, 9 de maig del 2017

El control d'esfínters


   El control d'esfínters és un moment clau en l'evolució de l'infant, ja que suposa un assoliment molt important en el camí cap a l'autonomia.

   Dir adéu al bolquer és un procés d'aprenentatge, s'ha d'ensenyar a l'infant com fer-ho i posar-ho en pràctica a l'edat adequada. Perquè el mètode sigui exitós i es pugui assolir cal aplicar-ho quan el nen o nena compleixi els requisits biològics necessaris.

   És important tenir en compte que el sistema maduratiu urinari depèn, principalment, de l'evolució individual de cada infant. Aquest aprenentatge implica un control muscular voluntari conscient i inconscient (per la nit), atenció, assimilació d'aprenentatges, consciència del funcionament corporal, tipus de dieta, etc.

   El més important d'aquesta part del procés de retirada del bolquer és saber si és el moment idoni. El nen/a sol estar preparat neurològicament al voltant dels divuit o vint-i-quatre mesos. En cas que un infant sigui una mica més lent en assolir el control d'esfínters no cal preocupar-se, sempre hi quan no superi l'edat de 5 anys.

   Per a realitzar aquest aprenentatge, s'ha de distingir entre el dia i la nit i entre el control de les "caques" i el dels "pipis". Per a que es doni l'aprenentatge és fonamental l'estabilitat en les respostes dels adults. En el moment en que es pren la decisió d'afavorir l'aprenentatge, és essencial mantenir el mètode o criteri de resposta per evitar que al nen/a li resulti difícil comprendre els canvis i consolidar l'aprenentatge.

   L'actitud dels pares en aquest moment, ha de ser comprensió i paciència en un període en el que l'infant depèn de la seva maduració i motivació.

   Abans de començar a treure els bolquers, s'ha d'acostumar a l'infant a l'orinal o a l'adaptador del wàter. Quan el nen o nena comenci a identificar i a avisar de que té pipi, encara que de vegades no arribi a temps, serà el moment de posar-se mans a l'obra.

    Per treure el bolquer de dia és bo que...

    Es parli al nen/a del seu cos i de la seva evacuació per a que comenci entendre el procés.
    Animar a l'infant a que aguanti el pipi durant estones curtes.
    Fer activitats agradables per tal que es distregui i no es faci pipi a sobre.
    Quan el nen respongui positivament, és bo elogiar-lo.
    A mesura que l'infant adquireixi aquest aprenentatge, s'aniran allargant els períodes de posar-lo a l'orinal i l'explicarem que ens ha d'avisar si té ganes de fer pipi.
    El nen/a ha d'anar al lavabo sovint per a evitar que el pipi se li escapi ja que es pot distreure jugant.
    S'ha de facilitar roba còmoda per a que se la pugui treure amb rapidesa i comoditat, per tal d'evitar possibles accidents.

   Per treure el bolquer de nit és bo que...

    Durant el dia ajudar al nen o nena a no fer pipi contínuament per tal de facilitar que la bufeta adquireixi capacitat.
    És convenient també fer sentir al nen o nena la necessitat per a que prengui consciència d'aquesta sensació. Això serà un factor clau per a poder retenir el pipi a la nit quan aquest estigui dormint.
    Per facilitar el control cal evitar que mengi sopa per la nit o que prengui massa líquid, especialment llet.
    És molt important fer anar al lavabo al nen o nena abans d'anar-se a dormir.
    A les dues o tres hores després d'anar-se a dormir, es pot despertar a l'infant per ajudar-lo a que s'aixequi sec.
    Si és necessari, es pot aixecar al nen o nena més d'un cop durant la nit.
    És fonamental la constància, ja que aquest aprenentatge pot durar cert temps.

   I per concloure, explicar que amb la femta és bo que...

    El nen/a segui a l'orinal cada dia a la mateixa hora i li expliquem el que ha de fer.
    S'ha d'estar atent als gestos que indiquin que l'infant vol fer caca.
    S’ha de llençar la deposició en el lavabo, davant d'ell/a, tant si l'ha fet en l'orinal com si se li ha escapat, per tal que entengui el que es pretén.
    Valorar el moment en que el nen respon positivament per a que es doni compte del que s'espera.

    És important treure els bolquers en el moment en el que s'ha de fer l'aprenentatge per a que l'infant comprengui el que es pretén.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada